Niso Tech AB (ORGNR 556260-4610) – Kundtjänst 031-981446
FRI FRAKT VID KÖP ÖVER 2500 KR(inkl.moms)*
* Gäller ej lastslädar, bilinredningar och registerade återförsäljare
Du hittar mer information om villkoren kring din ångerrätt under paragraf 7 nedan.
Kvitto/faktura erhåller du i samband med dina varor, detta är ditt garantibevis.
Spara alltid kvitto/faktura, orderbekräftelse från e-butiken eller kvitto från Schenker gäller ej som kvitto vid eventuell retur eller reklamation.
Du måste ha fyllt 18 år för att få handla hos oss. Är du under 18 år behöver du målsmans tillstånd.
Särskilda köpvillkor för registrerade återförsäljare finner du längst ned på sidan
Viktig information:
Vi riktar oss endast mot den svenska marknaden. Vi ansvarar ej för om våra produkter ej är godkända för montering i andra länder.
Våra frontbågar (även kallat frontskydd, ljusbåge, ljusfäste, extraljusbåge) är framtagna enligt Transportstyrelsens (tidigare Vägverkets) allmänna råd gällande frontbågar (VVFS 2003:22) för bilar tagna i bruk innan 2010-02-15. Detta innebär att alla våra frontbågar till bilar tagna i bruk innan 2010-02-15 är lagliga i Sverige förutsatt att någon form av extraljus används.
Bil ibruktagen från och med 2010-02-15 omfattas av kraven för frontbågar enligt TSFS 2010:2.
I dagsläget går det ej att ta fram en stor frontbåge som är EU godkänd till en bil ibruktagen 2010-02-15 eller senare. Alla stora frontbågar som vi säljer till bilar tagna i bruk 2010-02-15 eller senare är således ej godkända på besiktning. I vårt sortiment finns det till vissa bilmodeller även mindre frontbågar till bilar tagna i bruk 2010-02-15 eller senare som inte är EU godkända.
Vi ansvarar inte för eventuella kostnader till följd av nedslag på besiktningen.
Vi rekommenderar att du som kund alltid väljer någon av våra EU godkända frontbågar (kallad ’EU Frontbåge’).
Du är givetvis välkommen med frågor om du vill veta mer.
Om du avser använda en vara från oss på en bil registrerad i ett annat land är det ditt ansvar att kolla upp att den får användas på ditt fordon enligt ditt lands bestämmelser. För Norge t.ex. gäller att frontbågar måste vara EU-godkända, våra EU frontbågar är godkända även i Norge (och Europa).
Vi skickar inga produkter till privatpersoner utanför Sverige.
SPECIALBESTÄLLDA VAROR:
Med specialbeställda varor menas produkter i e-butiken som visas med en leveranstid istället för lagersaldo eller ”Finns i lager”. För beställningsvaror gäller ej ordinarie leveranstid. Observera att beställningsvaror av annat fabrikat än Vool ibland kan vara slut hos vår leverantör, det finns därför ingen garanterad leveranstid även om leverans oftast sker inom 14-30 dagar. För Vool-produkter som tillverkas på beställning lämnar vi heller ingen garanterad leveranstid även om leverans oftast sker inom 14-30 dagar. Vi lämnar ingen ångerrätt på specialbeställda varor till företag, till privatpersoner reserverar vi oss rätten att debitera en avgift på 1000 kr inkl moms (utöver eventuella fraktavgifter) vid avbeställning av en vara som tillverkas på beställning.
1. ) Leverans av din order:
a) Leveranstid för en lagervara är normalt en till tre arbetsdagar inom Sverige, tre till fem dagar utomlands.
b) Leverans av varor sker genom samarbete med Schenker.
c) Vool ansvarar ej för eventuella förseningar till följd av försumlighet från Schenker. Din ångerrätt fungerar däremot självklart som vanligt!
d) Vi behandlar alla ordrar i tur och ordning.
e) Du måste vara boende på adressen du anger vid beställning. Om du ej står som boende på adressen du anger måste du lämna ett registrerat telefonnummer. Andra regler vid fakturaköp, då måste leverans ske till folkbokförd adress.
f) Ordrar som läggs innan klockan 12 på en vardag skickas samma dag om varan finns i lager. För övriga varor läs "Specialbeställda Varor"
2. ) Skadade paket:
a) Kund ansvarar för att reklamera synbart skadade paket/försändelser på plats till respektive Schenker-ombud. Inspektera alltid ditt paket innan du hämtar ut det.
b) För synbart skadade paket som ändå hämtats ut ansvaras ej.
c) Vid ”osynliga” skador som uppmärksammats först efter att paketet är utlöst skall kund ta kontakt med respektive Schenker-ombud och göra en reklamation i efterhand, kund är alltid välkommen att kontakta Vool för hjälp vid den här typen av ärenden.
3. ) Outhämtade paket:
Vid outlösta paket debiteras kund för fraktkostnad samt hanteringskostnad för beställda varor. Vi debiterar från 395 kr inkl moms och uppåt beroende på aktuell fraktkostnad. För varor som tillverkas på beställning lämnas ingen ångerrätt, du är därför skyldig att betala hela summan för varorna även om dessa inte hämtas ut.
4. ) Uppdiktade beställningar:
Låtsasbeställningar eller beställningar gjorda i annan persons namn utan tillstånd polisanmäls.
5. ) Kundens ansvar:
Du måste själv kunna förvisa dig om att inhandlad produkt passar och/eller är laglig på din bilmodell.
6. ) Walley Checkout
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
7. ) Ångerrätt (Byte / Återköp / Avbeställning):
Enligt Distansköplagen har du som privatkund 14 dagar ångerrätt och alltid minst 7 arbetsdagar. Detta gäller ej produkter som tillverkas på beställning och ej alkomätare (i enlighet med gällande lagstiftning).
Som företagskund har du ingen ångerrätt på specialbeställda produkter eller produkter som tillverkas på beställning.
För lagervaror har du 14 dagars ångerrätt från beställningsdatum. Alkomätare och dess tillbehör har ingen ångerrätt eftersom dessa är hygienprodukter, vi kan tyvärr inte göra några undantag oavsett anledning.
a) Du måste alltid kontakta kundtjänst på Vool innan en vara returneras. Vi godkänner endast avbeställning via e-mail till info@vool.se. Du är välkommen att kontakta oss på annat sätt för att få hjälp eller information, t.ex. via telefon, men själva avbeställningen skall alltid ske till info@vool.se. Efter att du anmält din retur erhåller du ett formulär som ska fyllas i och bifogas med returen.
Ditt e-mail ska postas senast 14 dagar efter det att du erhållit varan, spara gärna ditt e-mail till oss för egen del.
Vi ansvarar ej för varor som returnerats till oss utan att avbeställning skett.
b) Du får endast utnyttja ångerrätten om varan och dess tillbehör är i ovesäntligt oförändrat skick. Vidare får förseglingar på t.ex glöd- och diodlampor ej vara brutna. Du får inte ha skrivit/ritat på kartongen och/eller i manualer. Smutsiga produkter tas inte i retur.Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller: "en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal".
c) Vid retur utav en vara är det du som kund som ansvarar för att varan anländer hos oss hel (oskadad), det innebär t.ex. att om du gjort dig av med eventuellt packmaterial så behöver du införskaffa nytt. Vi ansvarar inte för returnerade varor som gått sönder i frakten och fraktbolagen ansvarar heller inte för varor som inte har packats tillräckligt varsamt.
d) Retur eller byte utav en vara måste ske med ett så kallat sändningsnummer, även kallat kolli-id. Det är alltså inte godkänt att returnera en order via vanligt brev. Utan ett sändningsnummer så finns det ingen som ansvarar för om paketet skulle komma bort, den här regeln är därför till lika mycket för din egen skull som för vår. Tänk på att vi skickar alla paket till dig med ett sändningsnummer, vi vill bara att du gör oss båda samma tjänst. OBS! Alla returer ska gå med leverans direkt till vår reuturadress. Vi ansvarar inte för att hämta paket som levereras till ombud/terminal. Vill du uttnytja ångerrätten och returnera en vara, står du själv för returfrakten till oss.
e) Avbeställning kan ej ske innan man hämtat ut sitt paket om paketet hunnit lämna oss. Genom det här villkoret slipper du oroa dig för eventuell straffavgift till följd av outhämtat paket då du egentligen bara ångrat din beställning.
f) Om du använder dig av din ångerrätt är du skyldig att betala för fraktkostnaden tur/retur. Du betalar själv för returen till oss på plats hos ombudet.
g) Vår policy är att en retur skall vara iordningställd inom 10 arbetsdagar från det att vi erhållit varan. Det här innebär att du som kund snabbt erhåller dina pengar tillbaka om du betalt för varan. Observera att vi inte kan ansvara för om det tar längre tid än 10 arbetsdagar om du inte bifogat något returformulär i samband med returen.
8. ) Reklamationer:
a) För retur utav en trasig vara där garantin fortfarande gäller kan du vända dig till oss för fraktfri retur av varan i fråga. Vi följer gällande lagar vad gäller garantitider, hör med oss för mer information.
b) Vår policy är att en reklamation skall vara iordningställd inom 15 arbetsdagar från det att reklamationen tillkännagivits. Med iordningställt menar vi att du skall ha erhållit fullgod information om vad som händer med din returnerade vara. Vi har givetvis sedan som mål att byta eller laga varan så snabbt det bara går.
c) Om du returnerar en vara för reklamation och reklamationen ej godkänns och du har använt dig utav en fraktsedel från oss blir du debiterad för fraktkostnaderna tur/retur via faktura. Givetvis redovisar vi exakt varför reklamationen i sådant fall inte godkänts.
d) Vool betalar aldrig ut ersättning för kostnader som uppstått i och med retur utav vara eller reklamation. Detta inkluderar även förlorade arbetstimmar och/eller transportkostnader till och från postombud.
e) Om du skulle ha väldigt otur med din vara och tvingas byta eller reparera den fler än 3 ggr inom ramen för garantitiden kan du välja på att istället få dina pengar tillbaka.
9.) Montering:
Montering ingår ej i priset. Monteringshjälp över telefon ingår ej men vi hjälper till i mån av tid. Det är relativt enkelt att montera de flesta av våra produkter på egen hand. Om du vill ha hjälp med att hitta en verkstad som kan montera din vara så kan du kontakta oss.
Viktigt angående foton (bilder) som skickas till oss på monterade produkter:
Efter att du monterat produkten så får du väldigt gärna skicka en bild på produkten monterad på bilen. Vi tycker det är väldigt roligt att se våra produkter på våra kunders bilar och ifall du skickar en bild till oss så kan den komma att publiceras på vår hemsida.
Vi förbehåller oss rätten att, utan kostnad för oss, använda bilder som skickats till oss i marknadsföringssyfte. Vi förbehåller oss rätten att använda bilder som skickats till oss på webben och i tryckta medier. Vi förbehåller oss rätten att använda bilder som skickats till oss utan att upphovsmannens (t.ex. fotografens) namn publiceras. Vi förbehåller oss rätten att redigera bilder som sänds till oss innan dessa publiceras (registreringskylten ersätts t.ex. alltid med en Vool-logo).
10. ) Garanti:
a) Vi lämnar funktionsgaranti på alla varor enligt svensk konsumentköplag. Garantitiden räknas från kvittots datering. Garantin gäller även om varan säljs vidare av den ursprunglige köparen, förutsatt att varan monteras på tidigare angiven bilmodell/fordon. De skyldigheter som i Vool och dess samarbetspartners allmänna villkor åligger köparen, följer med varan till nästa ägare vid eventuell vidareförsäljning eller överlåtelse.
b) Vi ansvarar inte för fel som uppkommit genom att varan har monterats på ett felaktigt sätt. Varan får ej ha ändrats ifrån sitt ursprungliga utförande.
c) Vi kan på inget sätt ansvara för eventuella följder eller kostnader till följd av bilstillestånd.
11. ) Svensk konsumentköplag:
Vool och dess samarbetspartners friskriver sig ifrån allt ansvar om våra monterings, justerings- eller bruksanvisningar ej har tillämpats.
12. ) Tvist:
Vid tvist där köparen är privatperson följer vi i regel Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN) och vid tvist mellan två eller flera företag avgöres detta som regel i domstol.
Särskilda köpvillkor för registrerade återförsäljare
Överlåtelse av fakturor för registrerade återförsäljare sker normalt till Walley. Fakturor levereras per post till er fakturaadress. Återförsäljare erhåller 30 dagars ångerrätt på lagerförda varor (gäller ej varor med ett varuvärde under 2000 kr, universalvaror och/eller paketpriser). Ingen ångerrätt lämnas på beställningsvaror, universalvaror, varor med ett varuvärde under 2000 kr och/eller paketpriser. För returer som returneras senare än 14 dagar efter beställningsdatum (retur kan dock ej ske senare än 30 dagar efter beställningsdatum) görs ett avdrag på 10% av varans värde. Kreditfakturor går ej att få utbetalda i kontanter utan gäller endast vid köp av nya varor. Kreditfakturor måste användas inom 12 månader från utskriftdatum. Anmärkningar på fakturor måste göras inom 14 arbetsdagar.
MED RESERVATION FÖR SKRIVFEL/TEKNISKA FEL